Niinkuin jo mainitsin, teimme viime viikonloppuna reissun Valenciaan. Ensisijainen syy reissulle oli äitipossun 40-vuotislahja joka oli ajokokemus Lamborghinilla ja Ferrarilla.
Mutta aloitetaan kuitenkin alusta....
Viime viikon lauantaiaamuna läksimme Fuengirolasta lähijunalla Malagaan Maria Zambranon juna-asemalle. Matka kesti noin 45 minuuttia.
Maria Zambranolla vaihdoimme Renfen junaan, joka meni suoraan Valenciaan. Tai no oli siinä muutamia pysäkkejä välissä esim. Cordoba.
Ennen junaan astumista oli turvatarkastus ja sitten pönötettiin jonossa odottamassa laiturille pääsyä. Ennen sitä tarkistettiin vielä liput. Laiturille ei siis päässyt kukaan asiaton.
Kun junan lähtöön oli vain 10 minuuttia aikaa ja jono oli melko pitkä, ajattelimme ettei tätä porukkaa saada ikinä junaan 10 minuutissa.
Mitä vielä! Jengi kyytiin ja juna lähti ajallaan. :)
Matka kesti noin 4,5 tuntia ja nopeus on parhaimmillaan siellä 250km/h...ihan joutuisaa matkantekoa siis. Välimatka maanteitse on keskimärin 600km riippuen mitä kautta ajelee.
Juna oli siisti ja melko hyvin ilmastoitu. Matkakin meni kohtuullisen sujuvasti, mitä nyt vähän alkoi loppumatkasta pikkupossulla hermo pettämään.
Perillä Valenciassa meitä odotti hurja lämpö. Kun kyseessä on suurkaupunki, jonka betoniviidakossa ei tuuli pääse puhaltelemaan, on lämpö aivan erilaista kuin esim. Fuengirolassa.
Metrolla köröttelimme yhden pysäkinvälin hotellille ja iloksemme huomasimme valinneemme hotellin aivan vanhan kaupungin reunalta. Vanhat kaupungit on niitä parhaita ja kauneimpia katsella.
Hotellimme oli nimeltään Lotelito ( http://www.lotelito.com ), pieni huoneistohotelli pienellä ravintolalla. Oikein viihtyisä ja sijainti tosiaan todella hyvä.
Sattumalta hotellin respassa oli töissä suomalainen Noora, joten tuli entistä kotoisampi olo. Plus että totta kai asiat hoitui todella mutkattomasti.
Koska minilomamme oli vain 3 yötä, ei voinut vain jäädä nauttimaan hotellin huikeasta ilmastoinnista. Tilasimme taksin ja suuntasimme Oceanografic-akvaarioon ( https://www.oceanografic.org/ ). Liput saimme hommattua näppärästi respasta. Melko kallistahan tuo oli, yhteensä noin 80€, mutta olihan se hieno paikka. Oli haita ja maitovalaita ja monenkirjavaa kalaa. Lisäksi paikka oli visuaalisesti tavallista akvaariota hienompi. Respan Noora vähän varoitteli, ettei meillä aika riitä nähdä kaikkea, kun olimme vähän myöhään liikkeellä. Sanoi, että menee kolmisen tuntia....se on vissiin unohtanut suomalaiset tehokkuuden. Kun joku on nähty, sitä ei jäädä pällistelemään...reippaasti eteenpäin vaan. Ei jäädä maleksimaan. ;)
Hyvin ehdittiin nähdä kaikki.
Sen lisäksi, että hotelli oli lähellä metroa, oli sen lähellä Mercadona-kauppa. Kuumuuden ja matkustamisen ansiosta ei todellakaan jaksettu lähteä ulos syömään vaan haettiin ruokaa huoneeseen. Huoneessa oli pieni keittonurkkaus, joten kivasti sai syötyä muutakin kuin kolmioleipiä.
Sunnuntai oli ajopäivä. Ja kuuma sellainen.
Aamupäivä maleksittiin ihanan viileässä huoneessamme ja klo 13 tuli taksi meidät noutamaan Chesten radalle. Rata sijaitsee noin 28km Valencian ulkopuolella. Olisi sinne bussillakin päässyt, mutta olisi mennyt säätämiseksi. Taksikyyti oli 35€.
Olimme paikalla klo 13.30 eli puoli tuntia ennen ajoa, kuten oli ohjeistettu. Paikalla oli paljon porukkaa. Tosi paljon porukkaa.
Ennakkotiedoissa sanottin, että riippuen väkimäärästä, ajo kestää noin 1-2 tuntia.
Minun ajokokemukseeni kuului esittelykierros Hummerilla, 2 kierrosta Lamborghini Gallardolla ja 2 kierrosta Ferrari F430:llä. Lisäksi olimme varanneet ajojen videoinnin. Hintaa mokomalle tuli 378€( https://www.emocionday.com/ ).
Kun olimme 45min jonottaneet järkyttävässä helteessä, olimme melko varmoja että ei tasan selvitä kahdessa tunnissa. Mutta taas...mitä vielä! Sitten kun homma alkoi rullaamaan niin se todellakin alkoi rullaamaan. Porukkaa siirrettiin autoista toisiin ja suhina vaan kävi.
Ensin oli kierros Hummerilla mihin isäpossu ja pikkupossukin pääsivät mukaan.
Sitten äitipossu ohjattiin Lamborghinin luo. Repsikan paikalla oli apukuski, joka neuvoi englanniksi. Aluski vähän varovaisemmin ja sitten maalisuoralla sai pistellä yli kahtasataa. Oli aika huikeeta!
Lambon jälkeen oli vuorossa Ferrari. Vähän siinä odotellessa huomasin käsieni tärisevän. Niin oli jännää.
Omaan makuun se oli huonompi ajaa, tosin sen aikana radalla oli sen verran ruuhkaa ettei oikein päässyt päästelemän samalla lailla kuin Lambolla. Lambolla olisin voinut ajaa enemmänkin.
Homma oli ohi ennen kuin huomasinkaan ja kädessäni oli usb-tikulla videot ja pari kuvaa minusta poseeraamassa autojen kanssa. Eikä siihen mennyt edes tuntia.
Taksilla takaisin hotellille, pieni viilennys ja illaksi tutkimaan kaupunkia.
Valenciahan on vanha kaupunki. Se on perustettu 137 eaa. ja siellä on noin 790 000 asukasta, ollen Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki.
Vanhakaupunki Barrio El Carmen on huikean kaunis paikka kapeine kujineen ja vanhoine rakennuksineen. Siellä saa helposti useamman tunnin vietettyä ja kameran muistikortin täytettyä.
Viimeisen Valencia-päivän eli maanantain aloitimme Bioparcista. Olemme käyneet Fuengirolan vastaavassa pari kertaa ja Valencia Bioparc oli sen vuoksi ihan must. http://www.bioparcvalencia.es/
Taas saatiin liput respasta. Hintaa tuli 65€. Metrolla paikan päälle ja taas käppäilemään helteeseen.
Bioparcin ideahan on, että eläimet eivät ole häkeissä vaan mahdollisimman luonnonmuokaisissa aitauksissa. Tässähän nyt voidaan jaaritella, että mikä on häkin ja aitauksen ero...no mutta kaltereita ei ole. :P
Valencian Bioparc on huomattavasti Fuengirolaa isompi. Siellä on myös esim. kirahveja, norsuja ja leijonia mitä Fugessa ei ole. Paikka on jälleen visuaalisesti hieno ja eläimiä pääsee todella lähelle. Kahviossa voi katsella kun kirahvit tuijottaa sun jäätelöä.
Pääsimme myös todistamaan maailman hitainta seksiaktia. ;)
Iso osa päivästä menikin siellä joten hotellin kautta taas vanhaan kaupunkiin. Pakkohan sitä oli paellaa käydä syömässä kun kerran Valenciassa, sen syntypaikassa, ollaan.
Kävimme ravintolassa nimeltä Tarin's. Ruoka oli hyvää ja hintataso sopiva. Paella oli 18€ per lärvi. Tripadvisorkin antoi paikalle hyvät arvosanat.
Viimeinen yö ihanan ilmastoidussa hotellissa ja aamulla klo 10.40 alkoi paluumatka.
Tällä kertaa menimme Madridiin, jossa oli junan vaihto. Vajaa pari tuntia kesti matka.
Pari tuntia vaihtoaikaa Atochan asemalla oli juuri sopiva aika. Siinä ehti hyvin syömään ja etsimään laiturin. Oli nimittäin pikkaisen sekavasti viitoitettu laiturit. Laitureita kun on kahdessa kerroksessa eikä ne tietenkään olleet loogisesti samasta oviaukosta sisään. Olivat sentään samassa rakennuksessa.
Kolmisen tuntia kesti matka Madridista Malagaan. Vauhti nousi parhaimmillaan 300km/h ja maisemat vaihtuivat nopiaan.
Tässä junassa testasimme myös ravintolavaunun, joka oli ihan yhtä kälyinen kuin VR:lläkin. Tarjonta oli niukkaa ja hinnat oli paikallisittain korkeat. Mutta tulipahan testattua.
Malagasta vielä viimeinen etappi Fuengirolaan ja sitten hikinen possulauma syöksyi mereen.
Oli hyvä reissu. Voimme suositella.
Ja siis kaikkia osa-alueita.
Junalla matkustaminen Espanjassa on helppoa ja sujuvaa.
Lotelitoa voimme suositella ( jo pelkästään ilmastoinnin takia ). ;)
Vanhakaupunki, Bioparc ja Oceanographic...kaikki näkemisen arvoisia.
Ja mikäli haluat ajaa superautoilla kovaa niin voin suositella sitäkin. Ajaminen onnistuu muuallakin Espanjassa, meille Valencia valikoitui aikataulusyistä. Kannattaa tsekata noi linkkaamani sivut.
Valencia, muy bien siis.
Paitsi että oli ihan hiton kuuma. ;)
Ainiin ja junaliput varasimme https://loco2.com/ .
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti